Amir Fattal

Video

FROM THE END TO THE BEGINNING, 2014

Music performance based on‘vorspiel und Liebestod’ by Richard Wagner.

Performed by Zafraan Ensemble, soprano Dénise Beck, conductor: Holly Mathieson

From the End to the Beginning ist ein zeitgenössischer Tribut an eine zeitlose Komposition. Die Arbeit basiert auf einer Live Performance von Richard Wagners „Vorspiel und Liebestod“, gespielt in umgekehrter Reihenfolge. Indem die letzte Note zur ersten wird usw., entsteht ein neues „gespiegeltes“ Musikstück, arrangiert für neun Instrumente und eine Sopranstimme.Liebestod ist die finale, dramatische Arie von Wagners Tristan und Isolde, gesungen von Isolde nach Tristans Tod. Die Aufführung dieses Stücks in umgekehrter Reihenfolge ist insofern ein Versuch der Wiederauferstehung. Es reflektiert die Kraft der Musik, reale Lebenssituationen zu transzendieren und die Möglichkeit der Umkehrung des endgültig Unumkehrbaren, des Todes selbst.


From the End to the Beginning is a contemporary tribute to a timeless composition documented on video. The work is based on a live performance of Richard Wagner’s Vorspiel und Liebestod sequence, played in reverse order. By copying the last note as the first and proceeding in this order, a new “mirrored” musical piece was formed as an arrangement for nine instruments and a soprano. Liebestod is the final and dramatic aria from Wagner’s Tristan und Isolde, sung by Isolde after Tristan’s death. Performing this specific piece backwards is thus an attempt at resurrection. It reflects on the power of music to transcend a real-life situation or the possibility of reversing the ultimate irreversible – death itself. The video of this performance was filmed in the big hall of the Berlin Funkhaus, built in the late 1950s as East Berlin’s new radio station, after musicians could no longer travel freely between the two sections of the city. It depicts a journey into the soprano’s inner world during the recording of the piece, as she remains in Isolde’s character.